NAK JADI WANITA SOLEHAH?

Assalamualaikum.

Haaa.. Seperti tajuk yang diatas, aku ulang semula. Siapa yang mahu menjadi wanita solehah? Pasti semua wanita mahukannya bukan? Aku juga (-___-)

Terbaca dekat ruang wall facebook satu artikel ini kalau mahu jadi wanita solehah, ada beberapa amalan yang perlu kita sebagai wanita amalkan untuk jadi wanita solehah. Apa amalan amalannya tu? Meh meh meh kita baca ni.

1. Mendirikan solat/sembahyang.
Semua manusia yang sudah mencapai umur baligh diwajibkan ke atasnya solat fardhu 5 waktu sehari semalam. Solat fardhu dengan rajin dan lakukannya juga solat sunat sebagai menampung kekurangan yg terdapat pada solat wajib itu tadi.

2. Menjaga solatnya.
Seseorang yg wajib solat dituntut juga khusyuk ketika menunaikan kewajipan itu.Selain khusyuk , menunaikan solat juga dituntut beristiqamah iaitu melakukan solat dengan berterusan mengerjakannya serta menjaga waktunya, ini bermaksud solat itu mesti di awal waktu dan tidak melengah2kan nya.

3. Bersyukur dan redha.
Manusia ini biasa mempunyai tabiat yg buruk kerana apabila ditimpakan ujian atau musibah sering mengeluh dan adakalanya seperti menyalahkan takdir. Tetapi apabila senang dan kaya sedikit mereka cepat lupa diri. Sebaiknya kita bersyukur dan redho dgn setiap pemberian Allah. Janji Allah dlm alquran, apabila kamu bersyukur aku akan tambahkan nikmat kpdmu tetapi sekiranya kamu kufur ingatlah azabku amat pedih.

4. Selalu bersedekah.
Murah hati adalah sifat yang mulia. Kehidupan akan menjadi indah dan bahagia apabila semua orang ada perasaan ingin saling bantu membantu sesama saudara seagama. Sehinggakan malaikat berdoa agar orang yg rajin memberi sedekah itu Allah swt akan gantikan dengan ganjaran yg berlipat kali ganda.

5. Menjaga maruah diri.
Untuk menjadi wanita solehah hendaklan wanita itu menjaga maruahnya dengan menutup aurat dgan betul. Memelihara diri dan kehormatannya serta menjauhi perlakuan yg boleh mendorongnya melakukan kemaksiatan dan perbuatan keji.

6. Takut murka Allah.

Wanita solehah sentiasa patuh kepada ajaran Allah dan menjauhi semua larangan Nya. Walaupun Allah tidak dapat dilihat tetapi sentiasa merasakan Allah itu Maha Melihat semua perbuatan Hambanya. Malu melakukan kejahatan dan kemaksiatan kerana takut akan azab dan pembalasan dari Allah swt.

7.Menjaga amanah.
Sebagai wanita perlulah menjaga amanah yang telah dipikulkan ke atasnya seperti amanah menjadi seorang isteri, seorang ibu, seorang pekerja dan seorang tetangga. Amanah kepada Allah, seprtia didalam surah Fatihah ” kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.

8. Pandai mengaji Al-Quran.
Wanita solehah selain solat, menjaga solatnya dgn istiqamah, menjaga amanah dan memelihara diri ,mestilah juga tahu mengaji Quran dan suka/sering menjadikan Quran itu sebagai sahabatnya. Kerana rumah yg tiadak diperdengarkan alunan bacaan Quran ibarat seperti sebuah kubur.!

Begitulah serba sedikit amalan untuk menjadi wanita solehah. Sebagai panduan buat semua yg bercita2 menjadi wanita solehah. InsyaAllah.



And weh korang cuba tengok gambar ni!!!

"Subhanallah, sungguh yang tertutup itu lebih cantik dari yang terbuka"


11 comments:

nadiah yaya said...

comel yg dlm gmbr tu :)

Ana Farhana said...

sy suke semua entry dalam blog ni walaupun dh di padam :)

Roses Flowers said...

Semoga kita semua dapat menjadi seperti yang di impi kan.
Amin :)

F.H.'s said...

Saya sukaaaaaaaaaaa! :)

yasminrosalan said...

@nadiah, memang comel sesangatt :-)

yasminrosalan said...

@ana, ololo. entry yang dulu dah takde smua. im sorry dear :-) btw, thanks ye. huhu

yasminrosalan said...

@roses, insyllah.. amin ya Rab :-)

yasminrosalan said...

@FH, saya pun sukaa, tq dear :-)

JumiYumi ♥ said...

saya ska kak min, yg xde dalam gmbr tu :)
haha. lykm

atyyah amran said...

amin :')

atyyah amran said...
This comment has been removed by the author.